دریافت نوبت 021-55325809 طراحی و توسعه وبسایت توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ رستار
موضوع مورد نظر خود را در کادر زیر وارد کنید

فایده طب سوزنی برای میگرن و سردرد را دست کم نگیرید!

تیم تحریریه کلینیک سنایی
9 بهمن 1401
فایده طب سوزنی برای میگرن و سردرد

ابتلا به سردردهای عصبی اغلب به علت گرفتگی‌های عضلات گردن و قسمت‌هایی از سر رخ می‌دهند. شاید نام دیگر این نوع سردردها، سردردهای استرسی باشد. شدت این قبیل سردردها، از کم تا زیاد متغییر بوده و گاهی آزردگی ناشی از این نوع سردردها از سردرد میگرنی نیز بیشتر خواهد بود. امروزه بیشتر پزشکان و متخصصان، طب سوزنی برای سردرد را توصیه می‌کنند! این بدان معناست که طب سوزنی می‌تواند بسیاری از سردردها، به خصوص سردردهای عصبی را تا حد زیادی بهبود دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع تاثیرات طب سوزنی برای سردرد بپردازیم.

 

طب سوزنی برای سردرد و میگرن

 

طب سوزنی برای سردرد و میگرن، یک شیوه درمانی قدیمی بوده که از گذشته تا به امروز، مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از افراد به اثربخشی آن برای درمان میگرن معتقد هستند. میزان اثربخشی طب سوزنی برای میگرن، با استفاده از آزمایشات بالینی، به اثبات رسیده و بسیاری از افراد از آن برای بهبود درد میگرن استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه مقاله آیا طب سوزنی درد دارد؟

نقاط طب سوزنی برای سردرد

 

طب سوزنی برای سردرد، به عنوان یک روش درمانی بسیار امن شناخته شده است. در این روش، با قرار دادن سوزن در مسیرهای مشخص، روند بهبودی تسریع پیدا می‌کند. نقاط حساس برای طب سوزنی عبارت‌اند از:

  • نقطه فشار جهت رفع کامل سردردهای تنشی
  •     نقطه فشار جهت تسکین سردردهای سینوسی
  • نقطه فشار برای بهبودی درد فک و سردردهای تنشی
  • نواحی فشار مربوط به تسکین سردردهای چشمی

 تعداد جلسات طب سوزنی برای میگرن

نقطه فشار جهت رفع کامل سردردهای تنشی

 

نقطه DU-20، نقطه فشار جهت رفع کامل سردردهای تنشی به حساب‌ می‌آید. درد بالای سر، که اغلب به علت استرس و تنش ایجاد می‌شود، رایج‌ترین نوع سردرد است. هدف قرار دادن نقطه  DU-20، در طب سوزنی برای سردرد، به کاهش میگرن و سردرد کمک شایانی می‌کند. انگشتان میانی هر دو دستتان را در بالاترین نقطه بالای سر خود فشار دهید؛ با ایجاد حلقه‌های بسیار کوچک، به آرامی از دو طرف جمجمه خود به سمت گوش‌ها، سرتان را ماساژ دهید؛ و در صورت نیاز این کار را دو بار پشت سر هم تکرار کنید. 

 

نقطه فشار جهت تسکین سردردهای سینوسی

 

درد در ناحیه بینی، ناشی از سردرد‌های سینوسی است که اغلب به علت عفونت‌های حاد ایجاد می‌شود و مجاری سینوس را مسدود کرده و از تخلیه طبیعی مخاط جلوگیری می‌نماید. در این حالت، برای از بین بردن عفونت به آنتی‌بیوتیک یا ضد احتقان نیاز پیدا خواهید کرد؛ اما با طب سوزنی برای سردرد، می‌توانید بر این درد فائق آیید. با انگشت شست و اشاره خود، دو طرف پل بینی‌تان را فشار دهید تا کمی از دردهای سینوسی رهایی یابید. یک تا دو دقیقه در این حالت بمانید؛ و این کار را سه مرتبه تکرار کنید.

 

نقطه فشار برای بهبودی درد فک و سردردهای تنشی

 

نقطه فشار SI-19، که به عنوان نقطه فشار برای تسکین سردردهای تنشی و درد فک نیز شناخته می‌شود، داخل هر یک از گوش‌ها قرار دارد. با فشار این نقطه، نه تنها سردردهای تنشی و درد فک کاهش پیدا می‌کند، بلکه به بهبود میگرن و صداهای ناهنجار گوش و دندان درد نیز کمک خواهد کرد. بدین منظور می‌توانید قسمت کوچک غضروف، در مرکز خارجی گوش را با انگشت اشاره خود به مدت حدود ۳۰ ثانیه در جهت پاد ساعتگرد ماساژ دهید، این کار را روی گوش راست خود نیز تکرار کنید. پزشکان متخصص از این‌ نقطه به عنوان یک ناحیه حساس برای طب سوزنی برای سردرد یاد می‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه مقاله بهترین مرکز طب سوزنی

 

نواحی فشار مربوط به تسکین سردردهای چشمی

 

سردردهای چشمی، بسیار نادر بوده و مستقیماً با خستگی چشم در ارتباط‌اند.  نقاط فشار برای تسکین سردردهای چشمی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند؛ این نقاط که برای تسکین درد هستند، در هر دو طرف پیشانی و در وسط ابرو، درست بالای گوشه داخلی چشم قرار دارند. با استفاده از نوک انگشتان اشاره، نقطه‌ای را در وسط ابرو فشار دهید و سپس رها کنید. سپس با استفاده از نوک انگشتان اشاره، فرورفتگی‌های کوچک روی گوشه‌های داخلی ابرو را فشار دهید و به مدت حدوداً یک دقیقه، فشار را به صورت حلقه‌های کوچک بر روی سطح پوست ایجاد کنید، سپس آن را رها نمایید. این کار باید سه تا پنج بار تکرار شود. این نقاط در پروسه انجام طب سوزنی برای سردرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

هزینه طب سوزنی برای سردرد

نقاط طب سوزنی برای میگرن

 

نقاط طب سوزنی برای میگرن، بخش‌هایی‌ از سر می‌باشد که به فشار حساس بوده و ایجاد فشار بر روی‌ آن‌ها، باعث بهبود سردرد و میگرن می‌شود. طب سوزنی برای میگرن، بیشتر توسط پزشکان طب سنتی و فیزیوتراپیست‌های خبره انجام می‌شود. نقاط حساس برای طب سوزنی جهت بهبود سردرد عبارت‌اند از:

  •     نقاط بالای بینی
  •     نقاط میانی پیشانی
  •     نقاط کنار پیشانی حساس به فشار

 

هزینه طب سوزنی برای سردرد

 

هزینه طب سوزنی برای سردرد، از مهم‌ترین مواردی است که هنگام مراجعه به پزشک در ذهن بیمار نقش می‌بندد. طب سوزنی نیز مانند هر روش درمانی دیگر، هزینه‌هایی را به خود اختصاص می‌دهد. میزان هزینه این روش درمانی بسته به زمان و عوامل گوناکون دیگر، متغیر است. 

درواقع طب سوزنی، به نوعی با بقیه روش‌های درمانی متفاوت است. این روش، جزو روش‌های درمانی جدید در کشور محسوب می‌شود، و حتی تا چند سال پیش برای آن حق بیمه نیز تعریف نشده بود. وسایل مورد نیاز طب سوزنی و سوزن‌های آن، وارداتی هستند و از کشورهای دیگر تأمین می‌شوند. به این ترتیب، بالا رفتن قیمت این ابزارها، تاثیر بسزایی در قیمت جلسات ‌درمان خواهد داشت.

 

تعداد جلسات طب سوزنی برای میگرن

 

بهره‌گیری از روش طب سوزنی برای سردرد، می‌تواند بسیار کارآمد باشد. تعداد جلسات درمانی برای هر فرد، با توجه به وضعیت سلامتی، پیشینه پزشکی و شدت و تعداد دفعات وقوع میگرن تعیین می‌شود. در شرایط معمولی، متخصص طب سوزنی، از بیمار می‌خواهد هر ۱ الی ۲ هفته، به مدت ۱ تا یک و نیم ماه، برای انجام جلسات درمانی در مطب حاضر شود. البته که باید به این نکته توجه داشت که تعداد جلسات طب سوزنی برای میگرن، باید باتوجه به وضعیت و نیاز هر بیمار کم و زیاد شود.

 

موفقیت آمیز بودن طب سوزنی برای سردرد

 

طب سوزنی برای سردرد، در قیاس با دیگر درمان‌های معمول، اثر گذاری بیشتری دارد. به علا‌وه، بر اساس تحقیقات، درصد موفقیت آمیز بودن طب سوزنی برای درد سر، با اختلاف بالاتر از تاثیر داروهایی با دوز کم، می‌باشد. به طور کلی، این پروسه، ایمنی بالایی داشته و چنانچه تحت نظر فردی با تخصص بالا و باتجربه انجام شود، ریسک بروز عوارض مختلف را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

مزایای طب سوزنی برای سردرد

 

مزایای طب سوزنی برای سردرد، نسبت به عوارض احتمالی آن، به وضوح کمتر است. طب سوزنی، پیرو بازیابی جریان انرژی مثبت در سراسر بدن می‌باشد. پزشکان ادعا دارند که این روش درمانی، انرژی منفی را که باعث درد در بدن می‌شود، از بین می‌برد. از دید پزشکی مدرن، طب سوزنی سیستم‌های مختلفی را در بدن تحریک می‌نماید. این امر باعث راه افتادن و تسریع واکنش بهبود سردرد می‌شود. این روش درمان، به یک سری از نواحی و نقاط، فشار تقسیم‌شده‌ای را وارد می‌کند و سوزن‌ها در نقاط مختلف سر، بر حسب علائم شما، قرار داده می‌شوند. این ابزار، همچنین اعصاب را تحریک کرده و هورمون‌هایی از قبیل اندورفین را آزاد می‌کنند. تحریک سیستم ایمنی و گردش خون، همان چیزی است که حامیان طب سوزنی اعتقاد دارند که باعث تسکین میگرن و سردردهای شدید می‌گردد.

 تعداد جلسات طب سوزنی برای میگرن

جمع بندی

 

همانطور که در متن بالا گفته شد، طب سوزنی برای سردرد و میگرن بسیار مفید و تاثیرگذار می‌باشد. این روش درمانی بدون هیچ عوارض خطرناکی بوده و به همین علت توسط اغلب پزشکان توصیه می‌شود. نکته قابل توجه آن است که این روش درمانی، باید توسط یک متخصص خبره و کاربلد انجام شود و پیشنهاد ما به شما این است که برای گذراندن دوره درمان خود به یک فیزیوتراپیست باتجربه و کلینیک فیزیوتراپی طرف قرارداد با بیمه‌ای که تحت پوشش آن هستید، مراجعه کنید تا علاوه بر اطمینان از بهبودی خود، در پرداخت هزینه‌های درمانی نیز، صرفه‌جویی کرده باشید. ممنون که تا انتهای این گفتار همراه ما بودید.

 

سوالات متداول

 

چه عواملی بر هزینه جلسات درمانی طب سوزنی تاثیر می‌گذارند؟

زمان جلسات و قیمت سوزن‌ها بر هزینه جلسات درمان تاثیرگذار هستند.

هزینه طب سوزنی در منزل نسبت به انجام این فرایند در کلینیک؛ چقدر است؟

هزینه‌های طب سوزنی در منزل، به طبع بالاتر از گذراندن این نوع دوره درمانی در مطب می‌باشد. 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *